Verksamhetsberättelse 2015

I januari påbörjades det andra året för oss som US styrelse. Som en liten tradition åkte vi även detta året till Flyinge och kollade på de olika showerna. Denna gången blev det även en spännande upplevelse med kändisar och roliga aktiviteter. Och efter det startade ridskolan upp och verksamheten kom igång igen med möten, aktiviteter och lektioner.

Under början av året hade vi även US årsmöte där vi bl.a gjorde ett kalendarium över året med preliminära datum för olika aktiviteter men också bestämmande av årets styrelseroller.

Under året hände även något stort för ridskolan, vårt ridhus stod klart. Något som vi kämpat för väldigt länge. På sportlovsveckan stod det färdigt och då red vi det första passet inomhus vilket kändes lite konstigt för oss och hästarna som var lite uppspelta. Både vi i US men såklart alla andra i klubben var överlyckliga över ridhuset som nu använts mycket under året.

I mars var även årets första Pay and Jump inne i ridhuset med många startande och glada funktionärer efter en lyckad dag med mycket hästar och hinder.

I april anordnade vi US första aktivitet för året, nämligen en skattjakt med fina priser. Under kvällen bjöds det även på mat och godis. Aktiviteten blev väldigt lyckad med många deltagare och glada barn i vårvädret. Efter det anordnades ytterligare några möten för att planera andra aktiviteter och händelser under vårterminen.

Med påsken påväg började vi i US men även andra barn och föräldrar i klubben sälja mumsiga påskägg vilket blev uppskattat. Under denna tiden på året började även fritids här på ridskolan för barn och ungdomar på tisdagar, onsdagar och torsdagar. Fritids hölls under året framför allt av underbara Marie som vi i US fått lära känna. Maries aktiviteter på ridskolan blev väldigt bra och senare infördes även tisdagskvällar för vi som var lite äldre med film, bakning och massa mera.

Med det nya ridhuset på plats kunde det hållas ännu en Pay and Jump i maj trots det blåsiga vädret. Även denna gången blev uppslutningen stor med ett 60-tal starter och fina rundor.

Under vårterminen fortsatte dropinridningen på lördagarna med bl.a vi i US som stallvärdar. Även lektioner och andra aktiviteter rullade på mot terminens slut med finare väder för varje vecka. En lyckad och händelserik termin avslutades här och de årliga sommarlägrena började. Även detta året lyckade med många glada barn och bl.a vi i US som hjälpledare.

Som vanligt anordnades också detta året träningsläger som många av vi i US var med på. Det blev ett bra sommarminne med långa uteritter och roliga hopplektioner för oss.

Efter den sommaren startades ännu en termin och i augusti firade vi invigningen av vårt fina ridhus samtidigt som ridklubben fyllde 40 år. Det var uppvisning som dressyr och även bandklippning såklart. Efteråt hade vi prova på ridning och en tipsrunda som vi i US anordnade för både vuxna och barn. Dagen blev riktigt bra med många besökare och mycket kul.

Under året gick vi även lite kurser. Anna och Tilde från US gick en ulk (ungdoms ledar kurs) och är nu färdiga med den. Några andra gick en kurs tillsammans med Marie fritidsledaren som hjälpte till med mycket kring kursen. Marie, Irma och Johanna gick en lärorik kurs om funktionsnedsättningar och att kunna rida trots det.

I november hade vi i US styrelse en halloween aktivitet som blev otroligt lyckad. Precis som förra året hade vi pris och en massa roliga lekar både i ridhuset och inne i stugan. Tillsammans gick vi också en läskig spökrunda runt fältet som alla barnen tyckte var väldigt rolig och skrämmande.

I december hade vi en luciashow med många åskådare på läktaren. Med mycket planering och träningar inför blev det en lyckad kväll. På lucian var det full fart i ridhuset med en massa uppvisningar. Det var hippodromhoppning med höga hinder och nervösa ryttare, dressyr med fina hästar, hoppstaffet mellan lag men även fritidsbarnen och Marie hittade på en rolig show med shettisarna. Sist slutade det med att hela ridhuset var fullt med tomtar, nissar och andra sorters julklädda barn och hästar.

2015 har varit ett bra år för både klubben och oss i US. Vi har lärt oss mycket på det vi har gjort och är väldigt tacksamma för det. Osäkra på hur klubbens framtid kommer att se ut fortsätter vi nu denna sista terminen med Sussie och Berlith och hoppas att höstens ridskola blir lika bra som den vi har nu. Vi har en stark gemenskap här på klubben mellan både barn och vuxna och med alla hjälpsamma medlemmar kan vi komma långt. Vi i US hoppas och tror att alla vi tillsammans kan skapa en fantastisk framtid här på Sperlingegården.

Uppdaterad: 06 MAR 2016 18:48 Skribent: Maria Åkesson