Verksamhetsberättelse 2014

Årsberättelse 2014

I januari åkte vi i US på vår första aktivitet tillsammans, till Flyinge på Ungdomsdagen den 25 januari. Vi tittade på uppvisningarna som anordnades och gick en rundtur på gården. Det var efter det som vi i ungdomssektionen styrelse startade på riktigt med möten och aktiviteter för barn på ridskolan.

I februari hade vi ett årsmöte med US. Under mötet gjorde vi ett kalendarium över året och bestämde olika aktiviteter. Alla var väldigt nya i sina roller i US styrelse men Linnea och Lotta hjälpte oss och visade hur vi skulle gå till väga, vilket vi uppskattade väldigt mycket. Framtida möten inför aktiviter på ridskolan planerades dagar då Lotta och Linnea kunde hjälpa oss för att få ut så mycket som möjligt av det.

I Mars hade den stora styrelsen årsmöte och många spekulationer kring om vi fick bygglov till ridhuset eller inte startade.

I april anordnade ridskolan ett ridskolehopp för medlemmar i klubben med hoppning i några olika höjder. Faddrarna på ridskolan hjälpte till, även vuxna föräldrar och många fler.

I maj började vi planera vår första aktivitet, ett disco för barnen på ridskolan och förberedelser av olika slag började, så som inköp och planering av tider för aktiviteterna under discot. Vi skapade även ett instagram konto under mötet för att kunna uppdatera medlemmarna om våra olika aktiviteter. Senare den månaden hade vi discot och ett tjugo tal barn kom. Det bjöds på pizza och en massa godis. Eftersom vi var nya i det här med att anordna aktiviteter visste vi inte riktigt hur vi skulle gå till väga med inköp av mat och köpte alldeles för många pizzor, men det blev någonting vi har lärt oss av och nästa gång gjorde vi det bättre.

Den 1 juni hade vi en ryttarfest, vilket blev en av våra mindre bra aktiviteter då vi inte riktigt hunnit planera allt i tid och anmälningslappar kom upp alldeles försent. Det resulterade i att endast 5 barn var med på ryttarfesten. Detta var ett annat misstag som vi fick lära oss av och nästa gång planerade vi tidigare och efter det har alla våra anmälningslappar kommit upp i tid. Under månaden hade vi både dressyr och hopptävlingar, en i varje. Dressyrtävlingen var för ekipage från andra stall och efteråt en lite mindre dressyrtävling fast för klubbens medlemmar, hopptävlingen skedde på samma sätt.

Under juli hade vi inga aktiviteter med US men dagläger var i full gång och det blev många härliga turer med barnen både på ridbanan och ute i skogen.

I augusti hade vi ett uppstartsmöte med US styrelse för att planera höstens kommande aktiviter. Vi hade nu lärt oss mycket och började göra saker själva men Linnea var fortfarande med på möten och hjälpte oss.

Den 21 september anordnades en skattjakt barnen på ridskolan. Detta blev en bra aktivitet med ungefär 25 deltagare. Barnen var väldigt spända på priserna och tyckte det var kul att leta efter skatten. Efter skattjakten fick vi höra både från barn och föräldrar att barnen hade haft roligt.

Den 26 oktober hade vi en Halloween fest med olika lekar, bland annat spökrundor i skogen. Alla var utklädda och en person med bäst utklädnad utsågs. Aktiviteten blev lyckad och vi lärde oss på allting vi gjorde.

Nu hade vi fått bygglov till ridhus och sent i oktober började förberedelserna innan bygget startade. Vi började bli allt mer självständiga i US styrelse och hade möten och aktiviteter själva.

Den 30 november såg vi en julfilm tillsammans med några av de lite äldre barnen, även det en lyckad aktivitet. I november påbörjades även förberedelser inför lucia showen vi skulle anordna.

Några dagar innan hade vi tränat färdigt och på kvällen den 14 december visade vi upp vad vi tränat på. Många fler än vad vi väntat oss kom och alla var nöjda efteråt även fast allting kanske inte riktigt gick enligt planerna med lite stressade hästar och mycket människor. Luciatåget var inte tillräckligt tränat vilket vi lärde oss av och nästa gång vi ska ha uppvisningar tränar vi tidigare.

Det var den sista aktiviteten på året och senare i december på jullovet fick vi faddrar rida hästarna lite efter att ridskolan stängt ner inför vinterhalvåret. Nu var ridhuset på gång att byggas och alla var spända för att se hur det skulle bli.

Under 2014 har ridskolan haft både framgångar och motgångar även vi i US styrelse. Vi har lärt oss av våra misstag och vi hoppas på att 2015 blir lika bra och att vi lär oss ännu mer.

För styrelsens vägnar:

Tilde Engquist (ordförande)