Verksamhetsberättelse 2013

Ser vi tillbaka på 2013 kommer orden berg- och dalbana upp i mitt huvud. Nu var det dags att avsluta det gamla kapitlet och börja på en ny blank sida. Tack till den gamla styrelsen som avgick till sommaren och lycka till i framtiden. Vi välkomnar den nya styrelsen med öppna armar och jag vet att de kommer att arbeta med hjärta och själ för att stärka gemenskapen och glädjen som redan finns i luften ute på Hittarps Ridklubb!

Det kommer en tid när allt har sitt slut och vår tid var på väg mot sitt sista lopp i den här stafetten, trots det färgades våren av glimten i ögat och leendet på läpparna. Ungdomsstyrelsen tog tillfället i akt och åkte ner på DUS årliga ungdomsdag som arrangerades på Flyinge. Efter en dag med uppvisningar, shower och clinics av alla dess slag åkte en utmattad men glad ungdomsstyrelse hem efter många skratt, mycket spänning och ny kunskap.

Kunskap är en av de få saker som finns i oändliga mängder och under våren åkte 3 av US medlemmarna ner till Malmö på en ULK-kurs. Med ny inspiration och nya idéer tog vi på oss partydojorna och arrangerade ett disco på stallet. Musik och godis är bra för själen och många glada tjejer lämnade discot efter en rolig och minnesvärd kväll.

När sommaren kommer och knackar på är det bäst att släppa in den och som tradition kom den årliga ryttarfesten vid vårterminens slut. Med tävlingar och lekar där alla slutade som vinnare är ett bra sätt att skiljas inför sommarlovet. US hade en egen sommaravslutning med en kväll på Laserdome. Under 5-kampen sattes vår balans på prov när vi skulle hoppa upp på den vilda, mekaniska tjuren. Var balansen verkligen så bra i slutändan? Jag kan meddela att ingen klarade av att hålla sig kvar i en minut. Efter spelen var aptiten stor, vilket passade perfekt för att kvällen avslutades på resturangen Barfota där vi självklart tog av oss skorna innan vi gick in!

Under året har vi träffat nya vänner från djurvärlden. Birk och Calle kom till oss under sommaren för att vara med på Ridskolans populära dagläger men de trivdes så bra att de bestämde sig för att stanna och bli riktiga Sperlinge hästar. Tro inte att vi slutar där… några av eleverna har under året fått egna ponnyer som har gått med lite på Ridskolan och de har blivit bortskämda med morötter och godisbitar från ridskolebarnen!

På lördagarna har knatteridningen varit i full gång men fikaförsäljningen ansvarar inte US för längre utan en grupp med engagerade föräldrar har tagit på sig denna viktiga uppgift som ger många knattar en liten godbit efter att de har fått rida sina små favoriter.

Hösten med alla dess vackra färger tog över efter den varma sommaren och vi få som var kvar från den gamla styrelsen började arbeta med US framtid, hur skulle den se ut? I kursen Engagerad 2.0 fick faddrarna lära sig om mötesteknik, styrelsens uppbyggnad, hur man sätter smarta mål och mycket mer som är viktigt när man ska sitta i en styrelse. Nu är det deras tur att ta över stafettpinnen och springa och kom ihåg: Det viktiga är inte hur snabbt ni springer utan att ni tar er i mål och har roligt under tiden.

Klubben har varit aktiv under året och arrangerat klubbtävlingar men även tränings- och inbjudningstävlingar för andra närliggande klubbar. Den 2 juni slog vi på stort med en inbjudningstävling i dressyr. Ett nytt skinande dressyr staket prydde en harvad bana. Med en städad stallplan och många glada funktionärer som hjälpte till kan vi utvärdera dagen som ett lyckat event.

Mycket arbete har även lagts på andra delar inom klubben och hårt arbete
lönar av sig då vi under hösten fick bygglovet för ridhus beviljat. Tyvärr har
vi även fått en del käftsmällar detta år, i oktober drog höststormarna in över
Skåne med starka vindar som lyckades med något vi inte trodde var möjligt.
Taket på stallbyggnaden blåste av och ridskolan fick flytta de flesta hästarna
till andra anläggningar för att inte riskera skador.

Ovetandes om hur HIRK:s framtid ser ut kommer jag kolla med förväntan på hur den utspelar sig. Vi har något som få klubbar har, vi har starka, positiva och genuina människor som jobbar med blod, svett och tårar för att klubben ska glänsa. Låt oss inte glömma att vi har en av de bästa gemenskaperna jag har sett.

Till sist, till alla nya styrelsemedlemmar, jag hoppas att ni kommer hitta lika mycket glädje och bra vänner som jag har gjort under mina å inom denna klubbens ungdomsstyrelse!

/Hittarp
Ridklubbs US Sekreterare